Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 88: Rad 88:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Filandelser.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Filandelser.jpg]]</div>
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Att skapa ett projekt av typ Windows Forms Application</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
* &nbsp; &nbsp; Öppna Visual Studio och skapa en Windows Forms Application, så här:
 
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_1b.jpg]]</div>
 
 
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Conf_Proj_FirstDB.jpg]]</div>
 
 
* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 179/180.
 
</big>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Att koppla upp sig till SQL Servern</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 180-183.
 
</big>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Att visa databasens innehåll</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 183-184.
 
</big>
 
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 12 maj 2023 kl. 20.07

v 20, vt 2023


       Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


1.1   Om programmering

Bläddra igenom PDFen (3 sidor):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)


1.2   Programmeringens ABC

Lite historia

Hur hamnar programkoden i datorn?

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.

Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

John von Neumann modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.

Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.

Kompilering.jpg


Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.


Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt

En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden

till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.


Om JavaScript

Om JavaScript.jpg


Om HTML

Om HTML.jpg


Regler för filändelsen

Regler Filandelser.jpg


Att hantera filändelser

Filandelser.jpg