Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 6: | Rad 6: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 2 (JS)|Agenda]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 2 (JS)|Agenda]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (forts.)|Genomgång 2]]}} | + | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering (forts.)|Genomgång 2 & 3]]}} |
{{Not selected tab|[[Övningar 2 (JS)|Övningar 2]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 2 (JS)|Övningar 2]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Planering för preparandkursen i programmering|Kursens planering]]}} | {{Not selected tab|[[Planering för preparandkursen i programmering|Kursens planering]]}} |
Versionen från 20 maj 2023 kl. 11.56
Ons 17/5, vecka 20, vt 2023
Agenda | Genomgång 2 & 3 | Övningar 2 | Kursens planering | Nästa lektion >> |
1.2 Programmeringens ABC
Lite historia
Hur hamnar programkoden i datorn?
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.
Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
John von Neumann modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.
Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.
Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.
Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt
En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden
till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.
Om JavaScript
Om HTML
Regler för filändelsen
Att hantera filändelser
1.3 Att komma igång med JavaScript
Gå vidare till:
1.4 Konkatenering
Konkateneringsoperatorn +
Överlagring
1.5 Utskrift i flera rader
Radbrytning i utskriften med JavaScript
Funktionen alert()
Escapesekvenser