Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 70: Rad 70:
 
</div>
 
</div>
  
<!--
 
= <b><span style="color:#931136">Fortsätt med att läsa i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>]:</span></b> =
 
-->
 
  
= <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Editorer & IDE</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Editorer_IDE.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">2.3 &nbsp;&nbsp; Från C till C++</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Regler för filändelser</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_1.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Regler_Filandelser.jpg]]</div>
 
+
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_2.jpg]]</div>
+
 
+
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Fran_C_Cpp_3.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
<br>
 
  
= <b><span style="color:#931136">3.1 &nbsp;&nbsp; Vårt första C++ program</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirstc.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Hantering_Filandelser.jpg]]</div>
 
+
 
+
<big><big>I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet <b>MyFirst</b>:
+
 
+
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: MyFirst_Consoleb.jpg]]</div>
+
 
+
 
+
Förvrängningarna av <b>ä</b> och <b>ö</b> åtgärdas senare, se programmet <b>MyFirstSwed</b>.
+
 
+
Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden <b>MyFirst</b> för <b>program</b>?</big></big>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Vad är ett program i C/C++?</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel</span></b> =
<div class="border-divblue">
+
<big>
+
Ett C/C++ program är en samling av <b>funktioner</b> (C) och <b>klasser</b> (C++).
+
 
+
En och endast en av dessa funktioner måste vara <b>main()</b> som är start-
+
 
+
punkten för programmets exekvering.
+
 
+
Funktioner förekommer i <b>C</b> program, medan i <b>C++</b> kan även klasser vara
+
 
+
beståndsdelar av ett program.
+
 
+
I Visual Studio får det finnas endast <b>ett</b> main() i ett projekt.
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Funktionen main()</span></b> =
+
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Programmets exekveringspunkt</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Olika_typer_fel.jpg]]</div>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Funktionen_maina.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 1 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med genomgången ovan.</span></b> =
+
== <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 1 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>]] när du är klar med genomgången ovan.</span></b> ==
  
  

Versionen från 10 juli 2023 kl. 01.03

Mån 18 sep, kl 13-16


       Agenda          Genomgång 1          Övningar 1          Nästa lektion  >>      


1.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Slutsats från punkt 2) \( \dots \) ingen vetenskap:
Progr Praktiskt 650.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell 650a.jpg


1.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Editorer & IDE

Editorer IDE.jpg


Regler för filändelser

Regler Filandelser.jpg


Att hantera filändelser

Hantering Filandelser.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.