Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 50: Rad 50:
  
 
= <b><span style="color:#931136">1.2 &nbsp;&nbsp; Kompilering och exekvering</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">1.2 &nbsp;&nbsp; Kompilering och exekvering</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnA">
 
<big>  
 
<big>  
 
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
 
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
Rad 66: Rad 66:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Kompilering = översättning av källkod till maskinkod</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Kompilering = översättning av källkod till maskinkod</span></b> =
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kompilering.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kompilering.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 10 juli 2023 kl. 01.45

Mån 18 sep, kl 13-16


       Agenda          Genomgång 1          Övningar 1          Kursens prel. planering          Nästa lektion  >>      


1.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Slutsats från punkt 2) \( \dots \) ingen vetenskap:
Progr Praktiskt 650.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell 650a.jpg


1.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Editorer & IDE

Editorer IDE.jpg


Regler för filändelser

Regler Filandelser Cpp.jpg


Att hantera filändelser

Hantering Filandelser.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.