Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 8: | Rad 8: | ||
{{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering|Genomgång 1]]}} | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering|Genomgång 1]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf | + | {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} |
{{Not selected tab|Nästa lektion >> }} | {{Not selected tab|Nästa lektion >> }} | ||
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} --> |
Versionen från 19 juli 2023 kl. 10.35
Mån 18 sep, kl 13-16
Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Planering | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.