Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda | + | {{Not selected tab|[[Lektion 1 (C/Cpp 23)| << Agenda]]}} |
{{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering|Genomgång 1]]}} | {{Selected tab|[[Kap 1 Introduktion till programmering|Genomgång 1]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} |
Versionen från 23 juli 2023 kl. 19.21
Mån 18 sep, kl 13-16
<< Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.