Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 50: | Rad 50: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se | + | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = |
== <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.</span></b> == | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.</span></b> == | ||
Versionen från 30 juli 2023 kl. 21.37
Mån 25 sep, kl 13-16
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.
Rekommendationer för namngivning, sid 54
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.