Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 50: Rad 50:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
 
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.</span></b> ==
  

Versionen från 30 juli 2023 kl. 21.37

Mån 25 sep, kl 13-16

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.

      Rekommendationer för namngivning, sid 54

      Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.



Gå vidare till:             när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.