Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<big>Mån 25 sep, kl 13-16</big>
+
<big>Tis 26 sep, kl 9-12</big>
  
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"

Versionen från 30 juli 2023 kl. 21.38

Tis 26 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.

      Rekommendationer för namngivning, sid 54

      Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.



Gå vidare till:             när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.