Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 51: Rad 51:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> =
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 63.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136"> &nbsp;&nbsp;  &nbsp;&nbsp; Regler för namngivning av identifierare, sid 63.</span></b> ==
  
  

Versionen från 31 juli 2023 kl. 08.21

Tis 26 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Regler för namngivning av identifierare, sid 63.

      Rekommendationer för namngivning, sid 64

      Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 67/68.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.