Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 51: | Rad 51: | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> | + | == <b><span style="color:#931136"> Regler för namngivning av identifierare, sid 63.</span></b> == |
Versionen från 31 juli 2023 kl. 08.21
Tis 26 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Regler för namngivning av identifierare, sid 63.
Rekommendationer för namngivning, sid 64
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 67/68.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.