Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 22: | Rad 22: | ||
</b></big></big> | </b></big></big> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Kap 4 Grundbegrepp i programmering</span> | + | = <b><span style="color:#931136">Kap 4 Grundbegrepp i programmering:</span></b> = |
Versionen från 31 juli 2023 kl. 15.03
Tis 26 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering:
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.