Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 83: Rad 83:
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: NoInitial.jpg]]</div>
</div>
 
+++
 
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 15 augusti 2023 kl. 16.44

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.

      Rekommendationer för namngivning, sid 54

      Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Oinitierade och väl definierade variabler

Programmet NoInitial


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.