Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
<big><big><b> | <big><big><b> | ||
[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Lektion_6|<span style="color:blue">Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)</span>]] | [[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Lektion_6|<span style="color:blue">Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)</span>]] | ||
− | :::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Konkateneringsoperatorn_.2B|<span style="color:blue">Konkateneringsopratorn +</span>]] : [[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_Concat_var|<span style="color:blue">Programmet Concat_var</span>]] | + | :::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Concatenation_.2A|<span style="color:blue">Concatenation</span>]] |
+ | :::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Konkateneringsoperatorn_.2B|<span style="color:blue">Konkateneringsopratorn +</span>]] | ||
+ | :::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_Concat_var|<span style="color:blue">Programmet Concat_var</span>]] | ||
::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#3.5_.C2.A0.C2.A0_Radforts.C3.A4ttning|<span style="color:blue">3.5 Radfortsättning</span>]] | ::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#3.5_.C2.A0.C2.A0_Radforts.C3.A4ttning|<span style="color:blue">3.5 Radfortsättning</span>]] | ||
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Radforts.C3.A4ttningstecknet_.5C|<span style="color:blue">Radfortsättningstecknet \</span>]] | :::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Radforts.C3.A4ttningstecknet_.5C|<span style="color:blue">Radfortsättningstecknet \</span>]] |
Versionen från 26 september 2023 kl. 18.59
Ons 27 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering:
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.