Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 16: Rad 16:
 
<big><big><b>
 
<big><big><b>
 
[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Lektion_6|<span style="color:blue">Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)</span>]]
 
[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Lektion_6|<span style="color:blue">Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)</span>]]
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Konkateneringsoperatorn_.2B|<span style="color:blue">Konkateneringsopratorn +</span>]] : [[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_Concat_var|<span style="color:blue">Programmet Concat_var</span>]]
+
:::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Concatenation_.2A|<span style="color:blue">Concatenation</span>]]
 +
:::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Konkateneringsoperatorn_.2B|<span style="color:blue">Konkateneringsopratorn +</span>]]
 +
:::::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_Concat_var|<span style="color:blue">Programmet Concat_var</span>]]
 
::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#3.5_.C2.A0.C2.A0_Radforts.C3.A4ttning|<span style="color:blue">3.5 Radfortsättning</span>]]
 
::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#3.5_.C2.A0.C2.A0_Radforts.C3.A4ttning|<span style="color:blue">3.5 Radfortsättning</span>]]
 
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Radforts.C3.A4ttningstecknet_.5C|<span style="color:blue">Radfortsättningstecknet \</span>]]
 
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Radforts.C3.A4ttningstecknet_.5C|<span style="color:blue">Radfortsättningstecknet \</span>]]

Versionen från 26 september 2023 kl. 18.59

Ons 27 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin

Kap 4 Grundbegrepp i programmering:

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.