Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 7: | Rad 7: | ||
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 6]]}} | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 6]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[http:// | + | {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} |
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
Versionen från 26 september 2023 kl. 19.02
Ons 27 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Planering | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering:
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.