Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 7: Rad 7:
 
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 6]]}}
 
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|Genomgång 6]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
+
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  

Versionen från 26 september 2023 kl. 19.02

Ons 27 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin

Kap 4 Grundbegrepp i programmering:

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.