Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 23: | Rad 23: | ||
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_LineContin|<span style="color:blue">Programmet LineContin</span>]] | :::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_LineContin|<span style="color:blue">Programmet LineContin</span>]] | ||
</b></big></big> | </b></big></big> | ||
− | |||
− | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Kap 4 Grundbegrepp i programmering</span></b> = | ||
= <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> |
Versionen från 25 november 2023 kl. 08.53
Ons 27 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Planering | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.