Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 23: Rad 23:
 
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_LineContin|<span style="color:blue">Programmet LineContin</span>]]
 
:::[[Kap_3_Att_komma_igång_med_Cpp_(forts.)#Programmet_LineContin|<span style="color:blue">Programmet LineContin</span>]]
 
</b></big></big>
 
</b></big></big>
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 4 Grundbegrepp i programmering:</span></b> =
 
  
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kap 4 Grundbegrepp i programmering</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.1 &nbsp;&nbsp; Datatyper</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.1 &nbsp;&nbsp; Datatyper</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">

Versionen från 25 november 2023 kl. 08.53

Ons 27 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin


Kap 4 Grundbegrepp i programmering

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.