Skillnad mellan versioner av "Övningar 16 (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 27: Rad 27:
  
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<big>Om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande uppgift:
+
<big>Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande övning:
  
 +
Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] genom att:
  
Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] genom att räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
+
1) räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
  
x
+
2) höja antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).
 +
 
 +
3) Ställ upp en frekvenstabell. Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga. Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
 +
 
 +
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje resultat visar kvoten:
 +
 
 +
:::::::::Frekvens / Antalet tärningskast
 +
 
 +
Denna kvot är den experimentella sanno¬ikheten för ett visst resultat.
 +
 +
Undersök på vilket sätt den experimentella sanno¬likheten närmar sig den ideala sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 16 oktober 2023 kl. 10.41

Mån 16 okt, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 16          Övningar 16          Planering          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

Mata in koden Dice.cpp i Visual Studio och kompilera.


  Denna övningstid ska du använda för att komma igång

resp. fortsätta med Inlämningsuppgift 2
.


Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande övning:

Vidareutveckla programmet Dice genom att:

1) räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.

2) höja antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).

3) Ställ upp en frekvenstabell. Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga. Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.

4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje resultat visar kvoten:

Frekvens / Antalet tärningskast

Denna kvot är den experimentella sanno¬ikheten för ett visst resultat.

Undersök på vilket sätt den experimentella sanno¬likheten närmar sig den ideala sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.







Copyright © 2023. All Rights Reserved.