Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 66: Rad 66:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<big><big>
 
<big><big>
Modulariseringens <b>2:a steg:</b> Metoden Ok() flyttas till en annan klass = <b>ny datatyp</b>.
+
I den objektorienterade programmeringen är <b>modellering av vekligheten</b> den styrande synen
  
I Main() skapas ett <b><span style="color:red">objekt</span></b> av den nya datatypen Password och
+
på hur man strukturerar koden.
 
+
<b><span style="color:red">objektets metod</span></b> Ok() anropas i Main().
+
 
</big></big>
 
</big></big>
  

Versionen från 22 oktober 2023 kl. 14.42

Tis 24 okt, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 21          Övningar 21          Planering          Nästa lektion  >>      


8.1   Vad är objektorienterad programmering?

Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)


8.2   Vägen till OOP

Programmet All_in_main() utan modularisering

All in main.jpg


Steg 1: modularisering på funktionsnivå (procedural)

Beräkningarna flyttas från main() till separata moduler area() och omkrets() och

lagras externt i headerfilen Procedure.h:

Procedure.jpg


Parametrisering

Parametrisering.jpg


Programmet Procedure

Den tredje modulen main() placeras i följande separat fil.

Headerfilen Procedure.h måste inkluderas i den för att koppla ihop modulerna:

Procedure cpp.jpg


I den procedurala programmeringen är problemlösning den styrande synen

på hur man strukturerar koden.


Steg 2: modularisering på klassnivå (objektorienterad)

I den objektorienterade programmeringen är modellering av vekligheten den styrande synen

på hur man strukturerar koden.

Klassen Password

Password.jpg


Klasserna Password och PasswordUse utgör ETT objektorienterat program.

Klassen PasswordUse

PasswordUse.jpg


Ett körexempel

PasswordUseKorexa.jpg










Copyright © 2023. All Rights Reserved.