Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser (22)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 26: | Rad 26: | ||
− | <big><b><span style="color:red">Problem:</span></b> | + | <big><big><b><span style="color:red">Problem:</span></b> |
Hur ska privata datamedlemmar <b><span style="color:red">initieras</span></b> när de är oåtkomliga? | Hur ska privata datamedlemmar <b><span style="color:red">initieras</span></b> när de är oåtkomliga? | ||
− | </big> | + | </big></big> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 24 oktober 2023 kl. 13.05
Innehåll
Ons 25 okt, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 22 | Övningar 22 | Planering | Nästa lektion >> |
8.3 Inkapsling
Åtkomstmodifieraen private
1.5 Klassens konstruktor
Inkapsling och dess problematik
Lösningen:
Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.
En av dessa metoder är klassens konstruktor.
Vad är konstruktorn?
Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper
vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.
Konstruktorn finns by default i alla klasser, men man kan även
definiera den själv i klassen. Se exemplet nedan:
Exempel: Klassen Circle med konstruktor
Programmet Encapsulation
Klassen Circle:s datamedlem radie är oåtkomlig här p.g.a. åtkomstmodifieraren private.
Men vi kan initiera den med input via den publika metoden CircleConstr() dvs klassens konstruktor.
Körexempel
Konstruktorns tre egenskaper
Default konstruktorn
Alla klasser i C++ har automatiskt en default konstruktor som
initierar klassens datamedlemmar till default värden, dvs till 0
om de är tal, till nolltecknet om dem är tecken och till tom sträng om de är strängar.
Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.