Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser (24)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ <big>Mån 30 okt, kl 13-16</big> {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nb...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 17: | Rad 17: | ||
= <b><span style="color:#931136">Kap 8 Klasser (forts.)</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Kap 8 Klasser (forts.)</span></b> = | ||
| − | = <b><span style="color:#931136">8. | + | = <b><span style="color:#931136">8.5 Accessmetoder</span></b> = |
| − | |||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
| − | < | + | === <b><span style="color:#931136">Inkapslingens konsekvenser</span></b> === |
| + | <big> | ||
| + | Inkapsling innebär inkluderingen av <b><span style="color:red">privata datamedlemmar</span></b> i sitt program. | ||
| + | |||
| + | [[2.7_Klassens_konstruktor|<b><span style="color:blue">Konstruktorn</span></b>]] löser problemet med <b><span style="color:red">initieringen</span></b> av privata datamedlemmar. Men: | ||
| + | ---- | ||
| + | <b><span style="color:red">Problem</span></b> som kvarstår: | ||
| + | |||
| + | Hur ska privata datamedlemmar <b><span style="color:red">ändras</span></b> efter initieringen när de är oåtkomliga? | ||
| + | |||
| + | Hur ska de <b><span style="color:red">läsas</span></b>, hur ska de <b><span style="color:red">skrivas</span></b> efter initieringen? | ||
| + | ---- | ||
| + | <b><span style="color:red">Lösningen</span></b> är publika <b><span style="color:red">accessmetoder</span></b>. Det finns tre sorters accessmetoder: | ||
| + | <b> | ||
| + | # Get-metoder | ||
| + | # Set-metoder | ||
| + | # Strängrepresentationsmetoder | ||
| + | </b></big> | ||
</div> | </div> | ||
| − | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Get- och Set-metoder</span></b> = |
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
| − | < | + | === <b><span style="color:#931136">Klassen Empl</span></b> === |
| − | + | [[Image: Empl.jpg]] | |
| − | = <b><span style="color:#931136">Programmet | + | === <b><span style="color:#931136">Programmet GetSet</span></b> === |
| − | + | [[Image: GetSet.jpg]] | |
| − | + | ||
| − | === <b><span style="color:#931136"> | + | === <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> === |
| − | [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: GetSetKorex.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
Versionen från 28 oktober 2023 kl. 17.42
Mån 30 okt, kl 13-16
| << Agenda | Genomgång 24 | Övningar 24 | Planering | Nästa lektion >> |
Kap 8 Klasser (forts.)
8.5 Accessmetoder
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Get- och Set-metoder
Objektorienterad initiering
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.



