Skillnad mellan versioner av "Kap 10 Pekare (35)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 18: Rad 18:
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Sträng baklänges med pekare till char</span> ===
 
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Sträng baklänges med pekare till char</span> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_8.png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_10.png]]</div>
  
  
 
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Platsbyte med pekare till char</span> ===
 
=== <span style="color:#931136"> &nbsp; Platsbyte med pekare till char</span> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_9.png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_10_11.png]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 36: Rad 36:
 
</div>
 
</div>
  
 
+
+++
= <b><span style="color:#931136">Frågor om pekare</span></b> =
+
<div class="ovnC">
+
<big>
+
Besvara nedanstående frågor.
+
 
+
Svar till alla frågor kan du  hitta i texten och lektionerna ovan.
+
 
+
Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
+
 
+
Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
+
 
+
----
+
 
+
1) &nbsp; Med vilken kod allokeras minne för vanliga variabler?
+
 
+
2) &nbsp; Nämn tre saker som händer när man deklarerar och initierar variabler av enkel datatyp.
+
 
+
3) &nbsp; Är "pekare" en datatyp?
+
 
+
4) &nbsp; Är pekare-till-int en enkel eller en sammansatt datatyp? Eller inget av dem?
+
 
+
5) &nbsp; Varför kan man kalla pekaren för ett parallellt system? Parallellt till vad?
+
 
+
6) &nbsp; Är pekare ett nytt koncept som har kommit till när C++ skapades?
+
 
+
7) &nbsp; Hur ska man tolka talesättet "p pekar på a"?
+
 
+
8) &nbsp; Kan pekaren ersätta namnet till en vanlig variabel?
+
 
+
9) &nbsp; Om 5 är värdet till en int-variabel, vad är då "värdet" av en pekare som pekar på a?
+
 
+
10) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en deklarerad, men oinitierad vanlig variabel?
+
 
+
11) &nbsp; Kan adressoperatorn & skrivas framför en pekarvariabel? Om ja, vad är resultatet?
+
 
+
12) &nbsp; Vad är fördelen med att använda hexadecimala tal för representation av adresser?
+
 
+
13) &nbsp; Hur många bytes behövs för lagring av adresser?
+
 
+
14) &nbsp; Kan man initiera en pekarvariabel utan att ha deklarerad en vanlig variabel?
+
 
+
15) &nbsp; På sid 276 i kursboken (sid 5 i texten "Kap 10 Pekare") finns det skrivfel.
+
 
+
: &nbsp; Kan du hitta dem?
+
 
+
16) &nbsp; Vilka två betydelser har asterisken * i pekarsammanhang?
+
 
+
17) &nbsp; Vad är den inversa operatorn till adressoperatorn & ?
+
 
+
18) &nbsp; Kan värdeoperatorn * skrivas framför en vanlig variabel?
+
 
+
19) &nbsp; Vad betyder *(&vanligVar)?
+
 
+
20) &nbsp; Vad betyder &(*pekarVar)?
+
 
+
21) &nbsp; Kan värdeoperatorn tillämpad på en pekare ersätta namnet på en vanlig variabel?
+
 
+
22) &nbsp; Om svaret på frågan 21 ovan är ja, vad är förutsättningen för det?
+
 
+
23) &nbsp; Om adressen till platsen där en bil är parkerad, kan jämföras med pekaren till en 
+
 
+
: &nbsp; vanlig variabel, vilken annan information om bilen som identifierar bilen, kan jämföras
+
 
+
: &nbsp; med den vanliga variabeln?
+
 
+
24) &nbsp; Vad gör satsen int *pekInt = new int; ?
+
 
+
25) &nbsp; Vad händer om man efter satsen i fråga 24 ovan skriver *pekInt = 78; ?
+
 
+
26) &nbsp; Hur kan man modifiera satsen i fråga 24, för att inkludera i den satsen i fråga 25?
+
 
+
27) &nbsp; Är arrayen som skapas i satsen int *no = new int[4]; redan initierad?
+
 
+
28) &nbsp; Vad ersätts en arrays indexering av, om den skapas av new?
+
 
+
29) &nbsp; Om man skickar en array av char som aktuell parameter till en funktion, kan den
+
 
+
: &nbsp; formella parametern vara av en annan datatyp? I så fall vilken?
+
 
+
30) &nbsp; Vad avgör vilken metod för parameteröverföring C++ väljer vid anrop av funktioner?
+
 
+
31) &nbsp; När tillämpas automatiskt värdeanrop och när referensanrop vid överföring av
+
 
+
: &nbsp; en funktions parametrar?
+
 
+
32) &nbsp; Vad är skillnaden mellan värde- och referensanrop?
+
 
+
33) &nbsp; Redogör för- och nackdelarna av arraynotation gentemot pekarnotation?
+
 
+
34) &nbsp; Kan man blanda array- och pekarnotation i ett C++ program?
+
 
+
35) &nbsp; Varför har man i andra universella programmeringsspråk som t.ex. C#, Java, Python, ...
+
 
+
: &nbsp; avskaffat pekarkonceptet?
+
</big>
+
</div>
+
  
 
<br><br>
 
<br><br>

Versionen från 15 november 2023 kl. 11.06

Tor 16 nov, kl 9-11


        <<  Agenda          Genomgång 35          Övningar 35          Planering          Nästa lektion  >>      


  Genomgång av övn 10.10 & 10.11

  Sträng baklänges med pekare till char


  Platsbyte med pekare till char

Ovn 10 11.png


Repetition av kap 10 Pekare

Gå igenom genomgångarna om pekare, lektionerna 29-34.
Lusläs koderna i programexemplen, experimentera med dem.
Gör övningarna du inte hunnit göra.
Läs texten:\( \qquad\qquad\;\;\, \)\( \qquad\qquad\;\;\, \)

+++



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.











Copyright © 2023. All Rights Reserved.