Skillnad mellan versioner av "Övningar 40 (C/Cpp 23)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 17: | Rad 17: | ||
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> = | ||
− | <div class=" | + | <div class="border-divblue"> |
=== Fortsätt med att använda en del av övningstiden för [[Kap_8_Klasser_(25)#Inl.C3.A4mningsuppgift_3|<span style="color:blue">Inlämningsuppgift 3</span>]].<br><br>Inlämning av kursens alla tre uppgifter utgör underlaget för betygssättning i kursen.<br><br>Jag tar även emot försenade inlämningar till info@taifun.se före kursens slut. === | === Fortsätt med att använda en del av övningstiden för [[Kap_8_Klasser_(25)#Inl.C3.A4mningsuppgift_3|<span style="color:blue">Inlämningsuppgift 3</span>]].<br><br>Inlämning av kursens alla tre uppgifter utgör underlaget för betygssättning i kursen.<br><br>Jag tar även emot försenade inlämningar till info@taifun.se före kursens slut. === | ||
</div> | </div> |
Versionen från 26 november 2023 kl. 16.43
Mån 27 nov, kl 13-16
<< Agenda | Genomgång 40 | Övningar 40 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
Fortsätt med att använda en del av övningstiden för Inlämningsuppgift 3.
Inlämning av kursens alla tre uppgifter utgör underlaget för betygssättning i kursen.
Jag tar även emot försenade inlämningar till info@taifun.se före kursens slut.
- Läs Introduktionen till databaser i kursboken, sid 315-316.
- Läs om Relationsdatabaser i kursboken, sid 317-320.
- Läs om Mängdlära och databaser i kursboken, sid 321-325.
- Besvara nedanstående frågor om databaser.
- Svar till alla frågor kan du hitta i texterna ovan.
- Skriv gärna dina svar i ett textdokument.
- Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.
Frågor om databaser
1) Begreppet databas kan betyda olika i olika sammanhang.
- Redogör för de två mest relevanta betydelser (sammanhang) som begreppet används inom IT.
2) Vilken databasmodell har i praktiken visat sig vara den mest effektiva strukturen för lagring
- av information? Med avseende på vilka kriterier har den visat sin överlägsenhet?
3) Beskriv med egna ord de viktigaste egenskaperna hos relationsdatabaser.
- Vad är deras minsta modul?
4) Definiera begreppet relation mellan två mängder.
5) På vilket sätt kan man beteckna en tabell som en relation? I så fall relation mellan vilka mängder?
6) Vad består en tabell av?
7) Om en tom tabell kan jämföras med en klass, vad i tabellen är motsvarigheten till klassens
- datamedlemmar? Vad kan ett objekt av denna klass jämföras med?
8) Vad innebär modularisering i samband med databaser?
9) Varför leder modularisering till att etablera relationer mellan tabeller?
10) När är en mängd väldefinierad?
11) Vilka operationer kan utföras på mängder? Med vilket grafiskt verktyg kan man visualisera dem?
12) Ange mängden \( \{1, 2, 3, 4, 5\} \;\cap\; \{4, 5, 6, 7, 8\} \)
13) Ange mängden \( \{0, 2, 4\} \;\cup\; \{1, 3, 5\} \)
14) Låt \(A = \{1, 2, 3, 4\}\), \(B = \{4, 5, 6\}\) och \(C = \{5, 6, 7\}\). Bestäm:
- a) \( \;(A \cup B) \cap C\; \)
- b) \( \;(A \cap B) \cup C\; \)
15) Vad är en kartesisk produkt av två mängder?
16) Låt \( A = \{1, 2, 3\} \) och \( B = \{f, g, h\} \). Skriv den kartesiska produkten \( A \times B \).
17) Skriv en relation R mellan \( A = \{4, 5, 6\} \) och \( B = \{i, j, k\} \).
Lös övning 12.1 nedan (ur kursboken, övningar till kap 12, sid 381):
Extra uppgifter
- För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
Copyright © 2023. All Rights Reserved.