Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 60: | Rad 60: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_7.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_7.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Händelsestyrd programmering</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: event_driven_programming.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 10 december 2023 kl. 18.33
Innehåll
Tis 12 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 49 | Övningar 49 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering
14.1 Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)
Projektet Interaction
Controls
- Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
- Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
- I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
- De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
- För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
- och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.
Händelsemetoder
Metoden MessageBox.Show()
Körresultat
Händelsestyrd programmering
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.