Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Händelsestyrd programmering)
Rad 65: Rad 65:
 
= <b><span style="color:#931136">Händelsestyrd programmering</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Händelsestyrd programmering</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: event_driven_programming.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Event_driven_programming.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 10 december 2023 kl. 18.37

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering

14.1   Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)

Projektet Interaction

WinFormsAppl 1a.jpg


WinFormsAppl 2.jpg


Controls

  •   Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
  Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
  •   I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
  •   De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
  •   För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
  och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.


WinFormsAppl 3.jpg


WinFormsAppl 4.jpg


Händelsemetoder

WinFormsAppl 5a.jpg


Metoden MessageBox.Show()

WinFormsAppl 6.jpg


Körresultat

WinFormsAppl 7.jpg


Händelsestyrd programmering

Event driven programming.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.