Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Händelsestyrd programmering)
m
Rad 66: Rad 66:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Event_driven_programming.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Event_driven_programming.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">14.2 &nbsp; TextBoxar, Buttons & Labels</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
 +
 +
<div class="ovnC">
 +
==== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ====
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Tre kontroller.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
=== <b><span style="color:#931136">Projektet PassWTextBox</span></b> ===
 +
<big>
 +
En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.
 +
 +
Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.
 +
 +
Först när man klickar på Button-kontrollen <i>Show me</i> ska texten visas i klartext i kontollen Label.
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswdTextBox.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<big>För att bygga detta projekt följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20OOP_design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 151-152.</big>
 +
</big>
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 10 december 2023 kl. 19.10

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering

14.1   Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)

Projektet Interaction

WinFormsAppl 1a.jpg


WinFormsAppl 2.jpg


Controls

  •   Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
  Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
  •   I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
  •   De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
  •   För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
  och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.


WinFormsAppl 3.jpg


WinFormsAppl 4.jpg


Händelsemetoder

WinFormsAppl 5a.jpg


Metoden MessageBox.Show()

WinFormsAppl 6.jpg


Körresultat

WinFormsAppl 7.jpg


Händelsestyrd programmering

Event driven programming.jpg


14.2   TextBoxar, Buttons & Labels


Tre kontroller

Tre kontroller.jpg


Projektet PassWTextBox

En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.

Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.

Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.

PasswdTextBox.jpg


För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 151-152.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.