Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 70: | Rad 70: | ||
= <b><span style="color:#931136">14.2 TextBoxar, Buttons & Labels</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">14.2 TextBoxar, Buttons & Labels</span></b> = | ||
− | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
==== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ==== | ==== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ==== | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Tre kontroller.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Tre kontroller.jpg]]</div> | ||
Rad 79: | Rad 76: | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
=== <b><span style="color:#931136">Projektet PassWTextBox</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Projektet PassWTextBox</span></b> === | ||
<big> | <big> |
Versionen från 10 december 2023 kl. 19.12
Innehåll
Tis 12 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 49 | Övningar 49 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering
14.1 Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)
Projektet Interaction
Controls
- Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
- Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
- I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
- De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
- För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
- och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.
Händelsemetoder
Metoden MessageBox.Show()
Körresultat
Händelsestyrd programmering
14.2 TextBoxar, Buttons & Labels
Projektet PassWTextBox
En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.
Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.
Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.
För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 151-152.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.