Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (49)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '== <b><span style="color:#931136">  Genomgång av <span style="color:blue"> övn 9.6</span></span> == == <sp...')
 
m
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 +
<big>Tis 12 dec, kl 9-12</big>
 +
 +
 +
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Lektion 49 (C/Cpp 23)| <<&nbsp;&nbsp;Agenda]]}}
 +
{{Selected tab|[[Kap 14 Windowsprogrammering (49)|Genomgång 49]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Övningar 49 (C/Cpp 23)|Övningar 49]]}}
 +
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/Cpp_innehall_strukt.pdf Innehåll & struktur]}}
 +
{{Not selected tab|[[Lektion 50 (C/Cpp 23)|Nästa lektion&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
 +
<br>
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Kap 14 &nbsp; Windowsprogrammering (forts.)</span></b> =
 
== <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_28_(C/Cpp_23)#Array_som_parameter_i_en_funktion|<span style="color:blue"> övn 9.6</span>]]</span> ==
 
== <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_28_(C/Cpp_23)#Array_som_parameter_i_en_funktion|<span style="color:blue"> övn 9.6</span>]]</span> ==
 
== <span style="color:#931136"> &nbsp; Modularisering av programmet [[Kap_9_Arrays_och_vektorer_(28)#Programmet_EncryptText|<span style="color:blue">EncryptText</span>]]</span></b> ==
 
== <span style="color:#931136"> &nbsp; Modularisering av programmet [[Kap_9_Arrays_och_vektorer_(28)#Programmet_EncryptText|<span style="color:blue">EncryptText</span>]]</span></b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: EncryptTest.png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_14_1_2_1.jpg]]</div>
  
  
 
== <b><span style="color:#931136">Funktionen krypt()</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Funktionen krypt()</span></b> ==
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: krypt().png]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_14_1_2_2.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">14.1 &nbsp; Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Projektet Interaction</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_1a.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_2.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<div class="ovnC">
 +
==== <b><span style="color:#931136">Controls</span></b> ====
 +
* &nbsp; Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för <b><span style="color:#931136">controls</span></b>.
 +
: &nbsp; Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
 +
* &nbsp; I Visual Studio är de samlade i verktygslådan <b>Toolbox</b>.
 +
* &nbsp; De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
 +
* &nbsp; För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
 +
: &nbsp; och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en [[Kap_14_Windowsprogrammering#H.C3.A4ndelsemetoder|<b><span style="color:blue">händelsemetod</span></b>]].
 +
</div>
 +
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_3.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_4.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Händelsemetoder</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_5a.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Metoden MessageBox.Show()</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_6.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Körresultat</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: WinFormsAppl_7.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Händelsestyrd programmering</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Event_driven_programming.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">14.2 &nbsp; TextBoxar, Buttons & Labels</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Tre kontroller</span></b> ===
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Tre kontroller.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Projektet PasswdTextBox</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.
 +
 +
Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.
 +
 +
Först när man klickar på Button-kontrollen <i>Show me</i> ska texten visas i klartext i kontollen Label.
 +
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswdTextBox.jpg]]</div>
 +
 +
 +
<div class="ovnC">
 +
==== <small><b><span style="color:#931136">Egenskapen PasswordChar</span></b></small> ====
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordChar.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
<div class="ovnC">
 +
==== <small><b><span style="color:#931136">Kod bakom knappen Show Me</span></b></small> ====
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kod_ShowMe.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 +
 +
<big>För att bygga detta projekt följ instruktionerna i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 405-406.</big>
 +
</big>
 +
</div>
 +
 +
<br><br>
 +
 +
<div class="border-divblue">
 +
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 48 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 48</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
 +
</div>
 +
 +
<br><br>
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.

Versionen från 11 december 2023 kl. 18.25

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering (forts.)

  Genomgång av övn 9.6

  Modularisering av programmet EncryptText

Ovn 14 1 2 1.jpg


Funktionen krypt()

Ovn 14 1 2 2.jpg


14.1   Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)

Projektet Interaction

WinFormsAppl 1a.jpg


WinFormsAppl 2.jpg


Controls

  •   Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
  Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
  •   I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
  •   De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
  •   För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
  och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.


WinFormsAppl 3.jpg


WinFormsAppl 4.jpg


Händelsemetoder

WinFormsAppl 5a.jpg


Metoden MessageBox.Show()

WinFormsAppl 6.jpg


Körresultat

WinFormsAppl 7.jpg


Händelsestyrd programmering

Event driven programming.jpg


14.2   TextBoxar, Buttons & Labels

Tre kontroller

Tre kontroller.jpg


Projektet PasswdTextBox

En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.

Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.

Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.

PasswdTextBox.jpg


Egenskapen PasswordChar

PasswordChar.jpg


Kod bakom knappen Show Me

Kod ShowMe.jpg


För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 405-406.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.