Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (49)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 16: Rad 16:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 14 &nbsp; Windowsprogrammering (forts.)</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 14 &nbsp; Windowsprogrammering (forts.)</span></b> =
== <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_48_(C/Cpp_23)#V.C3.A5r_f.C3.B6rsta_GUI-.C3.B6vning|<span style="color:blue"> övn 4.2</span>]]</span> ==
+
== <b><span style="color:#931136">&nbsp; Genomgång av [[Övningar_48_(C/Cpp_23)#V.C3.A5r_f.C3.B6rsta_GUI-.C3.B6vning|<span style="color:blue"> övn 14.2</span>]]</span> ==
 
== <span style="color:#931136"> &nbsp; Vår första GUI-övning</span></b> ==
 
== <span style="color:#931136"> &nbsp; Vår första GUI-övning</span></b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">

Versionen från 11 december 2023 kl. 18.37

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering (forts.)

  Genomgång av övn 14.2

  Vår första GUI-övning

Ovn 14 1 2 1.jpg


Klassen Form1

Ovn 14 1 2 2.jpg


14.1   Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)

Projektet Interaction

WinFormsAppl 1a.jpg


WinFormsAppl 2.jpg


Controls

  •   Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
  Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
  •   I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
  •   De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
  •   För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
  och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.


WinFormsAppl 3.jpg


WinFormsAppl 4.jpg


Händelsemetoder

WinFormsAppl 5a.jpg


Metoden MessageBox.Show()

WinFormsAppl 6.jpg


Körresultat

WinFormsAppl 7.jpg


Händelsestyrd programmering

Event driven programming.jpg


14.2   TextBoxar, Buttons & Labels

Tre kontroller

Tre kontroller.jpg


Projektet PasswdTextBox

En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.

Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.

Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.

PasswdTextBox.jpg


Egenskapen PasswordChar

PasswordChar.jpg


Kod bakom knappen Show Me

Kod ShowMe.jpg


För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 405-406.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.