Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 86: Rad 86:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <i><span style="color:blue">kursboken</span></i>], sid 43-44.</span></b> ==
+
= <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 438-439.</span></b> =
  
  

Versionen från 19 december 2023 kl. 20.35

Ons 20 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 54          Övningar 54          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering (forts.)

14.10   Geometriska figurer

Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Metoden OnPaint()

Högerklicka i Solution Explorer-fönstret på Form1.cs och välj View Code

OnPaint.jpg


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.

14.11   Bågar och vinklar

Projektet Arcs

Arcs.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.