Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 59: Rad 59:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint()</span></span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint()</span></span></b> =
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnE">==== <b><span style="color:#931136">OBS! OnPaint() är ingen händelsemetod. Därför skriv eller klistra in koden bara:</span></b> ====
==== <b><span style="color:#931136">Högerklicka i Solution Explorer-fönstret på Form1.cs och välj View Code</span></b> ====
+
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OnPaint.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OnPaint.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 86: Rad 85:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 438-439.</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint()</span></span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
==== <b><span style="color:#931136">OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!</span></b> ====
 +
==== <b><span style="color:#931136">Högerklicka i Solution Explorer-fönstret på Form1.cs och välj View Code</span></b> ====
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: OnPaint_Arcs.jpg]]</div>
 +
</div>
  
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 438-439.</span></b> =
  
 
<br><br>
 
<br><br>

Versionen från 19 december 2023 kl. 20.43

Ons 20 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 54          Övningar 54          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering (forts.)

14.10   Geometriska figurer

Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Metoden OnPaint()

==== OBS! OnPaint() är ingen händelsemetod. Därför skriv eller klistra in koden bara: ====
OnPaint.jpg


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.

14.11   Bågar och vinklar

Projektet Arcs

Arcs.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Metoden OnPaint()

OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

Högerklicka i Solution Explorer-fönstret på Form1.cs och välj View Code

OnPaint Arcs.jpg


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.