Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 53: | Rad 53: | ||
* Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i | * Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i | ||
− | <b> | + | <b>Objektorienterad programmering (OOP)</b>. |
</big> | </big> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 79: | Rad 79: | ||
<big> | <big> | ||
* Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller. | * Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller. | ||
− | * Vi vill <b>rita</b> bågar och vinklarna ovan i formen. | + | * Vi vill <b>rita</b> bågar och vinklarna ovan <b>i formen</b>. |
* OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen! | * OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen! | ||
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om! | Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om! |
Versionen från 19 december 2023 kl. 20.52
Ons 20 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 54 | Övningar 54 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
14.10 Geometriska figurer
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Objektorienterad programmering (OOP).
Metoden OnPaint()
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
14.11 Bågar och vinklar
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Metoden OnPaint()
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.