Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | __TOC__ | |
<big>Ons 20 dec, kl 9-12</big> | <big>Ons 20 dec, kl 9-12</big> | ||
Rad 58: | Rad 58: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint()</span></span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint() till projektet Draw</span></span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
=== <b><span style="color:#931136">OBS! OnPaint() är ingen händelsemetod. Därför skriv eller klistra in koden bara:</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">OBS! OnPaint() är ingen händelsemetod. Därför skriv eller klistra in koden bara:</span></b> === | ||
Rad 86: | Rad 86: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint()</span></span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">Metoden <span style="color:blue">OnPaint() till projektet Arcs</span></span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
=== <b><span style="color:#931136">OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!</span></b> === |
Versionen från 19 december 2023 kl. 20.55
Innehåll
- 1 Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
- 2 14.10 Geometriska figurer
- 3 Ny typ av grafisk applikation
- 4 Formens koordinatsystem
- 5 Att rita i formen
- 6 Metoden OnPaint() till projektet Draw
- 7 Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
- 8 14.11 Bågar och vinklar
- 9 Ny typ av grafisk applikation
- 10 Metoden OnPaint() till projektet Arcs
- 11 Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.
Ons 20 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 54 | Övningar 54 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
14.10 Geometriska figurer
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Objektorienterad programmering (OOP).
Metoden OnPaint() till projektet Draw
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
14.11 Bågar och vinklar
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Metoden OnPaint() till projektet Arcs
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.