Skillnad mellan versioner av "Kap 14 Windowsprogrammering (54)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 46: | Rad 46: | ||
* För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]]. | * För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]]. | ||
* Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>. | * Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>. | ||
+ | * Att använda en metods huvud som är definierad i en superklass och modifiera helt eller delvis dess funktionalitet i subklassen, kallas i objektorienterad programmering (OOP)för <b>polymorfism()</b>. | ||
* För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den. | * För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den. | ||
* Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp: | * Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp: | ||
− | |||
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp). | Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp). | ||
− | + | * Koncepten <i>arv (inheritance)</i>, <i>polymorfism</i> och <i>överskuggning (override)</i> kommer vi att lära oss i kursen | |
− | * Koncepten <i> | + | <b>Systemutveckling för inbyggda system</b>. |
− | + | ||
− | <b> | + | |
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 19 december 2023 kl. 21.34
Ons 20 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 54 | Övningar 54 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
14.10 Geometriska figurer
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- Att använda en metods huvud som är definierad i en superklass och modifiera helt eller delvis dess funktionalitet i subklassen, kallas i objektorienterad programmering (OOP)för polymorfism().
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten arv (inheritance), polymorfism och överskuggning (override) kommer vi att lära oss i kursen
Systemutveckling för inbyggda system.
Metoden OnPaint() till projektet Draw
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
14.11 Bågar och vinklar
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Metoden OnPaint() till projektet Arcs
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.