Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Logik för blivande programmerare"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
Rad 44: Rad 44:
  
 
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp;Datatypen bool</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp;Datatypen bool</span></b> =
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnE">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet TruthTab</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet TruthTab</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: TruthTab_1.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: TruthTab_1.jpg]]</div>
Rad 55: Rad 55:
  
 
= <b><span style="color:#931136">4.3 &nbsp;&nbsp;NEGATION som logisk operator</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.3 &nbsp;&nbsp;NEGATION som logisk operator</span></b> =
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnC">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet GuessNEG</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet GuessNEG</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: GuessNEG.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: GuessNEG.jpg]]</div>
Rad 72: Rad 72:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Logiken i Gissa tal spelet</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Logiken i Gissa tal spelet</span></b> =
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnA">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image:Gissa tal_spelets logik.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image:Gissa tal_spelets logik.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
Rad 78: Rad 78:
  
 
= <b><span style="color:#931136">4.4 &nbsp;&nbsp; Testa lösenord med logiska lagar</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">4.4 &nbsp;&nbsp; Testa lösenord med logiska lagar</span></b> =
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnE">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Passwd</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Passwd</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Passwd.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Passwd.jpg]]</div>
Rad 86: Rad 86:
 
</div>
 
</div>
  
 +
 +
<div class="ovnC">
 
=== <b><span style="color:#931136">De Morgans lagar</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">De Morgans lagar</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswdCaps.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswdCaps.jpg]]</div>

Versionen från 15 januari 2024 kl. 00.07

        <<  Agenda          Genomgång 9          Övningar 9          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.1   Logiska operatorer

Programmet AND_OR

AND OR 1.jpg


AND OR 2.jpg


Sanningstabeller

Sanningstabell OCH.jpg


Sanningstabell ELLER.jpg


Visualisering av logiska operatorer

Visualisering.jpg


Cross.jpg


Negative Cross.jpg


4.2   Datatypen bool

Programmet TruthTab

TruthTab 1.jpg


Automatisk typkonvertering till bool

TruthTab 2.jpg


4.3   NEGATION som logisk operator

Programmet GuessNEG

GuessNEG.jpg


Körresultat

2 3 Negation Korres.jpg


NEGATIONens sanningstabell

2 3 Negation ST.jpg


Logiken i Gissa tal spelet

Gissa tal spelets logik.jpg


4.4    Testa lösenord med logiska lagar

Programmet Passwd

Passwd.jpg

Programmet PasswdCaps


De Morgans lagar



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.










Copyright © 2024 TechPages AB. All Rights Reserved.