Skillnad mellan versioner av "Övningar 16 (C/Cpp 23)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 25: | Rad 25: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | <big>Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 kan du syssla med följande övning: | + | <big><!-- Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 kan du syssla med --> Fortsätt med följande övning: |
Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] så här: | Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] så här: |
Versionen från 7 oktober 2024 kl. 13.42
<< Agenda | Genomgång 16 | Övningar 16 | Planering | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
Mata in koden Dice.cpp i Visual Studio och kompilera.
Fortsätt med följande övning:
Vidareutveckla programmet Dice så här:
1) Lägg till kod som räknar antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).
Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är ett utfall osv.
3) Ställ upp en frekvenstabell.
Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.
Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:
- Frekvens / Antalet tärningskast
Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.
Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala
sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.