Skillnad mellan versioner av "Övningar 16 (C/Cpp 23)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 55: | Rad 55: | ||
sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6. | sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6. | ||
</big> | </big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <br><br> | ||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Projektuppgifter</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big><big> | ||
+ | När du blir klar med övningarna ovan kan du arbeta med kursens: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad </math><div class="smallBox">[https://sharedfiles.mathonline.se/Fem_projektuppgifter.pdf <b><span style="color:blue">Fem projektuppgifter</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math> | ||
+ | <br> | ||
+ | </big></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <br><br> | ||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Extra uppgifter</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big><big> | ||
+ | :För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt)<span>:</span> | ||
+ | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[https://qlok.notion.site/b2f74732e9e34b909685ae0cafd52534?v=9f1dac8f184045429db3a2c25239a683 <b><span style="color:blue">Extra programmeringsövningar</span></b>]</div><math> \qquad\;\;\, </math> | ||
+ | </big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Nuvarande version från 12 januari 2025 kl. 14.42
<< Agenda | Genomgång 16 | Övningar 16 | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
Mata in koden Dice.cpp, kompilera och kör.
Fortsätt med övningen nedan.
Vidareutveckla programmet Dice så här:
1) Lägg till kod som räknar antalet förekomsterna av 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella
tärningskastets utskrift (150 tärningskast).
2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall.
Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är t.ex. ett utfall.
3) Ställ upp en frekvenstabell.
Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.
Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:
- Frekvens / Antalet tärningskast
Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.
Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala
sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.
Projektuppgifter
När du blir klar med övningarna ovan kan du arbeta med kursens:
Extra uppgifter
- För alla som önskar ha mer att koda (frivillgt):
Copyright © 2024. All Rights Reserved.