Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 45: Rad 45:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>  
 
<big>  
+++ Efter lyckad installation måste vi <b>konfigurera</b> Visual Studio för att kunna använda programvaran.
+
Hur hamnar programkoden i datorn? Och hur körs den där?
  
För att kunna göra det och förstå vad vi gör måste vi först redovisa några begrepp.
+
Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
 
+
:::::Visual Studio begreppen: &nbsp;&nbsp; <b>Type of application</b> &nbsp;&nbsp; och &nbsp;&nbsp; <b>Project</b>.
+
 
</big>
 
</big>
  
== <b><span style="color:#931136">Olika typer av applikation i Visual Studio</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">John von Neumann-modellen</span></b> ==
<div class="ovnE">
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Dator.jpg]]</div>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Applik_VSc.jpg]]</div>
+
</div>
+
  
  
== <b><span style="color:#931136">Projekt i Visual Studio</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">+++Projekt i Visual Studio</span></b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Projekt_VS.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Projekt_VS.jpg]]</div>
Rad 65: Rad 61:
  
  
= <b><span style="color:#931136">1.3 &nbsp;&nbsp; C++ Console Applications</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">2.3 &nbsp;&nbsp; Om C/C++</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<big>
 
<big>

Versionen från 5 september 2022 kl. 11.55

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


2.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell.jpg


2.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Och hur körs den där?

Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

John von Neumann-modellen


+++Projekt i Visual Studio

Projekt VS.jpg


2.3    Om C/C++

Efter lyckad installation måste vi konfigurera Visual Studio för att kunna använda programvaran.

Av de olika typerna av applikation väljer vi att skapa en C++ Console Application.

Följ instruktionerna nedan:


Fortsätt i kursboken på sid 13-16 för att slutföra din Console Application.

Var noga med alla detaljer. Hellre långsamt men korrekt än snabbt och fel!

Gå vidare med Dagens övningar, när du är klar med din första Console Application, se sid 16.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.