Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
__TOC__
+
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  

Versionen från 5 september 2022 kl. 19.57

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


2.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell.jpg


2.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen


+++Projekt i Visual Studio

Projekt VS.jpg


2.3    Om C/C++

Efter lyckad installation måste vi konfigurera Visual Studio för att kunna använda programvaran.

Av de olika typerna av applikation väljer vi att skapa en C++ Console Application.

Följ instruktionerna nedan:


Fortsätt i kursboken på sid 13-16 för att slutföra din Console Application.

Var noga med alla detaljer. Hellre långsamt men korrekt än snabbt och fel!

Gå vidare med Dagens övningar, när du är klar med din första Console Application, se sid 16.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.