Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 51: | Rad 51: | ||
== <b><span style="color:#931136">John von Neumann-modellen</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">John von Neumann-modellen</span></b> == | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Datora.jpg]]</div> |
Versionen från 5 september 2022 kl. 20.33
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
2.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
2.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
2.3 +++ Om C/C++
Efter lyckad installation måste vi konfigurera Visual Studio för att kunna använda programvaran.
Av de olika typerna av applikation väljer vi att skapa en C++ Console Application.
Följ instruktionerna nedan:
Fortsätt i kursboken på sid 13-16 för att slutföra din Console Application.
Var noga med alla detaljer. Hellre långsamt men korrekt än snabbt och fel!
Gå vidare med Dagens övningar, när du är klar med din första Console Application, se sid 16.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.