Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 64: | Rad 64: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Fortsätt i [http://mathonline.se/Boken%20Progr%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] | + | = <b><span style="color:#931136">Fortsätt i [http://mathonline.se/Boken%20Progr%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = |
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Olika typer av fel, sid 26, och avsnitt 2.3 Om C/C++, sid 27-29</span></b> = |
− | = <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar | + | = <b><span style="color:#931136">Gå vidare med [[Övningar 2 (C/Cpp)|<span style="color:blue">Dagens övningar</span>,]] när du är klar med all läsning.</span></b> = |
Versionen från 5 september 2022 kl. 21.19
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
2.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
2.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Fortsätt i kursboken om:
Olika typer av fel, sid 26, och avsnitt 2.3 Om C/C++, sid 27-29
Gå vidare med Dagens övningar, när du är klar med all läsning.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.