Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 1"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 80: Rad 80:
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8   Överskuggning av variabler]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.8   Överskuggning av variabler]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 2 kap 5-7</span></b>
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
  
::[[4.1_Olika_typer_av_tal|4.1 &nbsp; Olika typer av tal]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.1 &nbsp; Vektorer]]
::[[4.1_Olika_typer_av_tal#4.2_.C2.A0_Algebrans_fundamentalsats|4.2 &nbsp; Algebrans fundamentalsats]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.2 &nbsp; Stränghantering med array]]
::[[4.3_Konjugatet|4.3 &nbsp; Konjugatet]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.3 &nbsp; Kryptering av text]]
::[[4.3_Konjugatet#4.4_.C2.A0_Att_r.C3.A4kna_med_komplexa_tal|4.4 &nbsp; Att räkna med komplexa tal]]
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 9 Klasser</span></big>
::4.5 &nbsp; Absolutbelopp
+
 
::4.6 &nbsp; Komplexa tal som vektorer
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
::4.7 &nbsp; Visualiseringar i det komplexa talplanet
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.2 &nbsp; Vägen till objektorienterad programmering]]
::4.8 &nbsp; Komplexa tal på polär form
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.3 &nbsp; Inkapsling]]
::4.9 &nbsp; Multiplikation och division i polär form
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.4 &nbsp; Konstruktor]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.5 &nbsp; Accessmetoder]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
 +
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
 
::4.10 &nbsp;Avläsa och rita i det komplexa talplanet
 
::4.10 &nbsp;Avläsa och rita i det komplexa talplanet
 
::4.11 &nbsp;Komplexa tal i potensform (de Moivres formel)
 
::4.11 &nbsp;Komplexa tal i potensform (de Moivres formel)

Versionen från 22 juli 2025 kl. 20.12

       <<  Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt Innehåll (Skolverket)          Fem projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Introduktion till programmering

1.1   Vad är programmering?
1.2   Kompilering och exekvering
1.3   Om programmeringsspråken C och C++

Kapitel 2 Programmeringsmiljön

2.1   Installation av Visual Studio (VS)
2.2   Konfiguration & användning av VS
2.3   C++ Console applications
2.4   ETT projekt för alla konsolapplikationer

Kapitel 3 Att komma igång med C++

3.1   Vårt första C++ program
3.2   God programmeringsstil
3.3   Utmatning med cout och <<
3.4   Konkatenering
3.5   Radfortsättning

Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering

4.1   Datatyper
4.2   Variabler
4.3   Deklaration och initiering av variabler
4.4   Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5   Inläsning av data
4.6   Inmatning – Bearbetning – Utmatning
4.7   Arrays
4.8   Hantering av slumptal
4.9   Modulooperatorn %
4.10   Bestämning av max/min
4.11   Ökningsoperatorn ++
4.12   Sammansatt tilldelning
Projektuppgift Gymnastiktävling
Prov 1 kap 1-4

Kapitel 5 Enkla datatyper

5.1   De enkla datatyperna och deras gränser
5.2   Datatypen char
5.3   Explicit typkonvertering
5.4   ASCII-tabellen
5.5   Escapesekvenser

Kapitel 6 Kontrollstrukturer

6.1   Vad är kontrollstrukturer?
6.2   Enkel selektion: if-satsen
6.3   Tvåvägsval: if-else-satsen
6.4   Flervägsval
6.5   Efter-testad repetition: do-satsen
6.6   För-testad repetition: while-satsen
6.7   Bestämd repetition: for-satsen
6.8   Nästlade for-satser
Projektuppgift Labyrinten

Kapitel 7 Funktioner

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP
4.10  Avläsa och rita i det komplexa talplanet
4.11  Komplexa tal i potensform (de Moivres formel)
4.12  Ekvationen z^n = a (Enhetsrötterna)
4.13  Eulers formel
4.14  Polynomekvationer
4.15  Polynomdivision
4.16  Faktorsatsen
4.17  Polynomekvationer av högre grad
4.18  Vietas formler
Nationellt prov i Matematik 4


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.