Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 8: Rad 8:
 
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Kursplan_Inb_sys_vt24.pdf Centralt innehåll]}}
 
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Kursplan_Inb_sys_vt24.pdf Centralt innehåll]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Inneh_Strukt.pdf Innehåll och struktur]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Boken_Progr_2_Inneh_Strukt.pdf Innehåll och struktur]}} -->
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Sex_projektuppgifter.pdf Projektuppgifter]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Sex_projektuppgifter.pdf Sex projektuppgifter]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)|<b><span style="color:red">Lektion 1&nbsp;&nbsp;>></span></b>]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (Algoritmer)|<b><span style="color:red">Lektion 1&nbsp;&nbsp;>></span></b>]]}}
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 34 (C/Cpp 23)|Sista lektion&nbsp;&nbsp;>>]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 34 (C/Cpp 23)|Sista lektion&nbsp;&nbsp;>>]]}} -->

Versionen från 22 juli 2025 kl. 20.42

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Introduktion till programmering

1.1   Vad är programmering?
1.2   Kompilering och exekvering
1.3   Om programmeringsspråken C och C++

Kapitel 2 Programmeringsmiljön

2.1   Installation av Visual Studio (VS)
2.2   Konfiguration & användning av VS
2.3   C++ Console applications
2.4   ETT projekt för alla konsolapplikationer

Kapitel 3 Att komma igång med C++

3.1   Vårt första C++ program
3.2   God programmeringsstil
3.3   Utmatning med cout och <<
3.4   Konkatenering
3.5   Radfortsättning

Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering

4.1   Datatyper
4.2   Variabler
4.3   Deklaration och initiering av variabler
4.4   Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5   Inläsning av data
4.6   Inmatning – Bearbetning – Utmatning
4.7   Arrays
4.8   Hantering av slumptal
4.9   Modulooperatorn %
4.10   Bestämning av max/min
4.11   Ökningsoperatorn ++
4.12   Sammansatt tilldelning
Projektuppgift Gymnastiktävling
Prov 1 kap 1-4

Kapitel 5 Enkla datatyper

5.1   De enkla datatyperna och deras gränser
5.2   Datatypen char
5.3   Explicit typkonvertering
5.4   ASCII-tabellen
5.5   Escapesekvenser

Kapitel 6 Kontrollstrukturer

6.1   Vad är kontrollstrukturer?
6.2   Enkel selektion: if-satsen
6.3   Tvåvägsval: if-else-satsen
6.4   Flervägsval
6.5   Efter-testad repetition: do-satsen
6.6   För-testad repetition: while-satsen
6.7   Bestämd repetition: for-satsen
6.8   Nästlade for-satser
Projektuppgift Labyrinten

Kapitel 7 Funktioner

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.