Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 24: Rad 24:
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer</span></big>
  
::[[Lektion 3 (Algoritmer)|2.1 &nbsp; Programmeringens historia II]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.1 &nbsp; Programmeringens historia II]]
::[[Lektion 3 (Algoritmer)|2.2 &nbsp; En Open Source IDE: Borland C++]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.2 &nbsp; En Open Source IDE: Borland C++]]
::[[Lektion 3 (Algoritmer)|2.3 &nbsp; Att bygga en egen IDE med en editor]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.3 &nbsp; Att bygga en egen IDE med en editor]]
::[[Lektion 3 (Algoritmer)|2.4 &nbsp; Att köra program från kommandofönstret]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|2.4 &nbsp; Att köra program från kommandofönstret]]
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 3 Fortsättning med C++</span></big>
 
<big><span style="color:blue">Kapitel 3 Fortsättning med C++</span></big>
  
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.1 &nbsp; Utskrift till en grafisk miljö i C++]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.1 &nbsp; Utskrift till en grafisk miljö i C++]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.2 &nbsp; Olika beteenden i olika miljöer]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.2 &nbsp; Olika beteenden i olika miljöer]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.3 &nbsp; Unicode]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.3 &nbsp; Unicode]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.4 &nbsp; Svenska tecken i olika miljöer]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.4 &nbsp; Svenska tecken i olika miljöer]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.5 &nbsp; Objektorienterad initiering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.5 &nbsp; Objektorienterad initiering]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.6 &nbsp; Automatisk typkonvertering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.6 &nbsp; Automatisk typkonvertering]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.7 &nbsp; Rekursion]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.7 &nbsp; Rekursion]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.8 &nbsp; Mer om flervägsval]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.8 &nbsp; Mer om flervägsval]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.9 &nbsp; Misslyckad modularisering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.9 &nbsp; Misslyckad modularisering]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.10 &nbsp; Referenser]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.10 &nbsp; Referenser]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.11 &nbsp; Parameteröverföringsmetoder]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.11 &nbsp; Parameteröverföringsmetoder]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.12 &nbsp; In- och utparametrar]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.12 &nbsp; In- och utparametrar]]
::[[Lektion 4 (Algoritmer)|3.13 &nbsp; Överlagring av funktioner]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.13 &nbsp; Överlagring av funktioner]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
<big><span style="color:blue">Kapitel Objektorienterad programmering (OOP)</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)</span></big>
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.1 &nbsp; De enkla datatyperna och deras gränser]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.1 &nbsp; Vad är OOP?]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.2 &nbsp; Datatypen char]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.2 &nbsp; +++]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.3 &nbsp; Explicit typkonvertering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.3 &nbsp; Explicit typkonvertering]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.4 &nbsp; ASCII-tabellen]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.4 &nbsp; ASCII-tabellen]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|5.5 &nbsp; Escapesekvenser]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.5 &nbsp; Escapesekvenser]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.6 &nbsp; Vad är kontrollstrukturer?]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.7 &nbsp; Enkel selektion: if-satsen]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.8 &nbsp; Tvåvägsval: if-else-satsen]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.9 &nbsp; Flervägsval]]
 +
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|4.10 &nbsp; Efter-testad repetition: do-satsen]]
  
<big><span style="color:blue">Kapitel 6 Kontrollstrukturer</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Logik för blivande programmerare</span></big>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.1 &nbsp; Vad är kontrollstrukturer?]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.2 &nbsp; Enkel selektion: if-satsen]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.3 &nbsp; Tvåvägsval: if-else-satsen]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.4 &nbsp; Flervägsval]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.5 &nbsp; Efter-testad repetition: do-satsen]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.6 &nbsp; För-testad repetition: while-satsen]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.7 &nbsp; Bestämd repetition: for-satsen]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|6.8 &nbsp; Nästlade for-satser]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|Projektuppgift Labyrinten]]
+
 
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Funktioner</span></big>
+
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.1 &nbsp; Funktionsbegreppet i programmering]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]
 
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|7.2 &nbsp; Funktioner med returvärde]]

Versionen från 22 juli 2025 kl. 21.19

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Rekursion
3.8   Mer om flervägsval
3.9   Misslyckad modularisering
3.10   Referenser
3.11   Parameteröverföringsmetoder
3.12   In- och utparametrar
3.13   Överlagring av funktioner
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)

4.1   Vad är OOP?
4.2   +++
4.3   Explicit typkonvertering
4.4   ASCII-tabellen
4.5   Escapesekvenser
4.6   Vad är kontrollstrukturer?
4.7   Enkel selektion: if-satsen
4.8   Tvåvägsval: if-else-satsen
4.9   Flervägsval
4.10   Efter-testad repetition: do-satsen

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.