Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 75: Rad 75:
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
<big><span style="color:blue">Kapitel 8 Arrays och vektorer</span></big>
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering</span></big>
  
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.1 &nbsp; Vektorer]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.1 &nbsp; Array som parameter i funktioner]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.2 &nbsp; Stränghantering med array]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.2 &nbsp; Sökning och sortering]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|8.3 &nbsp; Kryptering av text]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.3 &nbsp; Templates]]
<big><span style="color:blue">Kapitel 9 Klasser</span></big>
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.4 &nbsp; Dynamisk minnesallokering]]
 
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.5 &nbsp; Dynamisk filkryptering]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.1 &nbsp; Vad är objektorienterad programmering (OOP)?]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.6 &nbsp; 2D arrays]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.2 &nbsp; Vägen till objektorienterad programmering]]
+
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|7.8 &nbsp; 2D array som parameter i funktioner]]
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.3 &nbsp; Inkapsling]]
+
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 6-7</span></b>
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.4 &nbsp; Konstruktor]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.5 &nbsp; Accessmetoder]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.6 &nbsp; Klass som egendefinierad datatyp]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|9.7 &nbsp; Metoder i OOP]]
+
<big><span style="color:blue">Kapitel 10 Filhantering</span></big>
+
 
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.1 &nbsp; Att skriva till och läsa från filer]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.2 &nbsp; Append mode]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.3 &nbsp; Slumplösenord i fil]]
+
::[[Lektion 4 (C/Cpp 23)|10.4 &nbsp; Kryptering av filer]]
+
::<b><span style="color:#931136">Prov 3 kap 8-10</span></b>
+
  
  

Versionen från 23 juli 2025 kl. 12.21

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Rekursion
3.8   Mer om flervägsval
3.9   Misslyckad modularisering
3.10   Referenser
3.11   Parameteröverföringsmetoder
3.12   In- och utparametrar
3.13   Överlagring av funktioner
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Objektorienterad programmering (OOP)

4.1   Vad är OOP?
4.2   Vägen till objektorienterad programmering
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism

Kapitel 5 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar
Prov 2 kap 4-5

Kapitel 6 Pekare

6.1   Vad är en pekare?
6.2   Deklaration och initiering av en pekare
6.3   Adress- och värdeoperatorn
6.4   Operatorn new
6.5   Pekare och array
6.6   Stränghantering med pekare

Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering

7.1   Array som parameter i funktioner
7.2   Sökning och sortering
7.3   Templates
7.4   Dynamisk minnesallokering
7.5   Dynamisk filkryptering
7.6   2D arrays
7.8   2D array som parameter i funktioner
Prov 3 kap 6-7


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.