Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 31: | Rad 31: | ||
− | ===== | + | ===== <span style="color:#931136">Slutsats från punkt 2) <math> \dots </math> ingen vetenskap:</span> ===== |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Progr_Praktiskt_650.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 25 juli 2025 kl. 12.02
<< Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.