Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 6</span>]]}} | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)|<span style="font-weight:lighter">Genomgång 6</span>]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|Övningar 6]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[https://kurser.mathonline.se/index.php?title=Inneh%C3%A5ll_Programmering_1 Innehåll & struktur]}} |
<!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | <!-- {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Planering]}} --> | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 7 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} |
Versionen från 9 september 2025 kl. 07.08
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | {{{1}}} | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.