Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 28: | Rad 28: | ||
= <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Programmet Datatype</span> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Datatype.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Datatype.jpg]]</div> | ||
Versionen från 9 september 2025 kl. 07.21
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.