Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 64: Rad 64:
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
=== <b><span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 6</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span></b> ===
+
=== <span style="color:#931136">Gå vidare till: &nbsp;&nbsp;<div class="smallBox">[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 6</span>]]</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp; när du är klar med denna genomgång.</span> ===
 
</div>
 
</div>
  
Rad 81: Rad 81:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025. All Rights Reserved.

Versionen från 13 september 2025 kl. 16.34

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Concatenation
Konkateneringsopratorn +
Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin


Kap 4 Grundbegrepp i programmering

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2025. All Rights Reserved.