Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 64: | Rad 64: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | === | + | === <span style="color:#931136">Gå vidare till: <div class="smallBox">[[Övningar 6 (C/Cpp 23)|<span style="color:blue">Övningar 6</span>]]</div> när du är klar med denna genomgång.</span> === |
</div> | </div> | ||
Rad 81: | Rad 81: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2025. All Rights Reserved. |
Versionen från 13 september 2025 kl. 16.34
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2025. All Rights Reserved.