Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 25: Rad 25:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Vad är ett program i C/C++?</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Variabler</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
 
<big>
 
<big>
Ett C/C++ program är en samling av <b>funktioner</b> (C) och <b>klasser</b> (C++).
+
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
  
En och endast en av dessa funktioner måste vara <b>main()</b> som är start-
+
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
  
punkten för programmets exekvering.
+
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
 
+
Funktioner förekommer i <b>C</b> program, medan i <b>C++</b> kan även klasser vara
+
 
+
beståndsdelar av ett program.
+
 
+
I Visual Studio får det finnas endast <b>ett</b> main() i ett projekt.
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 13 september 2022 kl. 20.20

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Satser

Satser.jpg


Fortsätt med att läsa i kursboken:

      Kommentarer i C++, sid 35.

      Inkludering av bibliotek, sid 35-36

      Koderna \n och \t, sid 36


Programmet MyFirstSwed


3.2    God programmeringsstil

God ProgrStil 1.jpg


God ProgrStil 2.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.