Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 34: | Rad 34: | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data). | + | En <b>variabel</b> är en <b>platshållare</b> (minnescell) för ett <b>värde</b> (data). |
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet. | I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet. | ||
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
+ | |||
+ | Motsatsen till variabel är en <b>konstant</b>. | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 13 september 2022 kl. 20.38
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är en konstant.
Funktionen main()
Satser
Fortsätt med att läsa i kursboken:
Kommentarer i C++, sid 35.
Inkludering av bibliotek, sid 35-36
Koderna \n och \t, sid 36
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.