Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 40: | Rad 40: | ||
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet. | ||
− | Motsatsen till variabel är | + | Motsatsen till variabel är <b>konstant</b>. T.ex. 9 är en konstant, a är en variabel. |
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 13 september 2022 kl. 20.41
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. 9 är en konstant, a är en variabel.
Funktionen main()
Satser
Fortsätt med att läsa i kursboken:
Kommentarer i C++, sid 35.
Inkludering av bibliotek, sid 35-36
Koderna \n och \t, sid 36
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.