Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 31: | Rad 31: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Variabler</span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">4.2 Variabler</span></b> = |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
<big><big> | <big><big> |
Versionen från 13 september 2022 kl. 21.01
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
Läs i kursboken om:
Identifierare, sid 52
Regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.